035 - 69 890 11 mail@marittebraspenning.nl

Houd het concreet, overtuig met voorbeelden en bereid je goed voor. Dat zijn de belangrijkste adviezen van mediatrainer Maritte Braspenning aan de teams van The Challenge tijdens de presentatie-workshop.

Door: Casper Wolfert

Wie een eigen bedrijf wil starten zal voortdurend mensen moeten overtuigen. Of het nu gaat om potentiële investeerders, partners of klanten. Dan helpt het als je een helder en duidelijk verhaal kan vertellen. Daarom kregen de deelnemers van The Challenge een presentatie-workshop van mediatrainer Maritte Braspenning. Als auteur van het boek ‘Presenteren: Professionals aan het woord’ en trainer van tv-presentatoren, ministers en CEO’s weet zij precies waar je op moet letten bij het geven van een presentatie.

Eén voor één mochten de teams hun plan in drie minuten pitchen voor de camera van Braspenning. Daarna werd de opname gezamenlijk teruggekeken waarbij Braspenning nauwgezette feedback gaf, variërend van opmerkingen over houding en spreektempo tot taalgebruik en inhoudelijke kanttekeningen. Confronterend, maar leerzaam.

Passie

Braspenning was zeer te spreken over de passie die doorklinkt in de presentaties van de teams, maar ziet de verhalen graag een stuk concreter. Zo vertelt POST-IT over hun portfolio-platform waar studenten journalistiek hun artikelen kunnen tonen aan potentiele opdrachtgevers. Zo’n verhaal wordt veel sterker als je een aansprekend voorbeeld gebruikt. Braspenning: “Overtuig ons met een onderwerp. Noem één verhaal van een student waarvan ik meteen denk: ‘Wat jammer dat dit de Volkskrant niet gehaald heeft.’”

Ook Yournalism en De Stelling werd aangeraden om vooral een voorbeeld te noemen van iets wat ze deze week hadden willen produceren. “Bedenk een paar van dat soort actuele onderwerpen die je paraat hebt tijdens je presentatie. Dat zijn muntjes in je binnenzak, waar je nog mee kan strooien als er vragen gesteld worden,” aldus Braspenning.

De teams presenteren 5 maart hun ideeën aan de bestuursleden van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Die hebben dan het hele plan van elk project al doorgelezen, maar pas je presentatie daar niet op aan, waarschuwt Braspenning: “Ga er vanuit dat je publiek niets gelezen heeft en er ook helemaal geen zin in heeft die avond. Als je dan mensen weet te overtuigen, dan heb je een goede presentatie.”

Powerpoint

Aan Braspenning werd de vraag gesteld of het gebruik van Powerpoint aan of af te raden is. “Echte leiders hebben geen Powerpoint nodig, die kunnen zonder slides hun verhaal doen.” Maar een slideshow kan zeker van toegevoegde waarde zijn. Braspenning raadt aan daarbij vooral beelden te gebruiken om zo je verhaal te ondersteunen. Veel tekst op je dia’s kan het publiek afleiden van wat je vertelt. Door minder afhankelijk te zijn van tekst in je Powerpoint kan je ook makkelijker de draad oppakken bij technische problemen met je laptop of de beamer.

Een andere tip is dat je emotie mag laten doorklinken in je presentatie. Ben je gefrustreerd over het gebrek aan goede onderzoeksjournalistiek, zoals Yournalism, of over het feit dat mensen te weinig boeken lezen, zoals Codex? Draag dat dan uit. Braspenning: “Laat merken dat je boos bent. Je hoeft niet alles te presenteren als een vriendelijke stewardess. De toon en mimiek moeten passen bij wat je vertelt.”

Maar het belangrijkste geheim van een sterke presentatie? Een goede voorbereiding en: “oefenen, oefenen, oefenen. Maak vlieguren. Een presentatie die er gemakkelijk uitziet is vaak heel goed voorbereid. Schrijf je tekst uit in spreektaal en oefen er hard op.”

Meer advies vind je in Presenteren: Professionals aan het woord het boek van Braspenning of lees de tien tips voor de perfecte pitchvan de masterclass van vorig jaar.